fredag 6 november 2009

Tid?!

Läste idag i Ridsport Special om att ryttare och hästfolk har en egen klocka el tid!! hihi det stämmer ju bara så väl. Lena Furberg hade gjort teckningar till detta, helt oslagbart..
Visst är det så att vi alla som sysslar med häst är en form av "ska bara" Alfons Åberg! Plus att en nära väninna sa till mej när vi köpte vår första ponny att nu är det inte ni som bestämmer tiden längre.. hästen kommer inte i hagen, det tar längre tid att rida än man planerat för att man vill komma till "koncensus" om det nu går med sin häst... så sant så..
Jag trodde inte på det då men oj vad jag fått omvärdera tiden.. NEJ jag bestämmer inte längre - det gör hästen men samtidigt är det rätt skönt - jag gillar ju tanken att inte styras av ngt som ex klockor - jag är ett sådant där övervintrat naturbarn som stannat i trotsåldern! Jag vill inte underordna mej.. jag kör efter naturen och dess kraft.. synd bara inte hela samhället inte inser så mycket bättre världen kunde vara om alla gjorde detta.. Jag skulle nog passa att vara bonde egentligen men ändå inte.. äsch jag vet inte..

Jag har också upptäckt att jag inte befinner mej längre i den där fantastiska Bullerbyidyllen med små barn längre.. det är något jag tycker är jobbigt.. att aldrig igen få uppleva en dotter som klär ut sig till princessa eller en son som spelar fotboll i hallen med en tygfotboll eller en liten lockig tjej som går runt med sin dockvagn och sin älskade Ottilia docka.. med skötbord, skötväska, säng och värdens finast vagn - en äkta kombivagn med tillhörande skötväska.. det känns jobbigt med tanke på 48 års dagen häromdagen..
Visst är det så att jag kämpar mej fast.. men det racet har gått.. vilka underbara minnen men en oändlig sorg att det inte finns ännu fler mindre barn.. jag älskade att vara småbarnsmamma - missförstå mej inte jag älskar att ha stora barn också - alla tre är det finaste som finns OAVSETT ÅLDER!!


Inga kommentarer: