onsdag 8 december 2010

"Bord duka dig!"

Som IKEA family medlem blev jag i slutet av förra veckan inbjuden till ett seminarium i att duka bord. Intresserad som jag är av inredning och dukningar då också, så tassade jag dit! Har aldrig tidigare gått på något liknande. Vi var nog ung 35-40 personer som tyckte att det här med dukningar var nog spännande!
Tjejen som höll i seminariet jobbade idag på IKEA Malmö men hade en bakgrund som restaurangchef på både Café Opera och Berns Salonger! Det är inte dåliga meriter det inte..
Hon berättade mycket om själva konsten att duka ett bord - en hel del av det visste jag sedan innan men fick en del nya tips. Tips som t ex att aldrig ha fler stolar runt bordet än antal gäster. Undrar ni nu? Tja, är man tre som skall äta middagen och det råkar finnas 4 stolar till bordet - då bör man ta bort den 4:e stolen och duka så bra det går. Helst skall ingen heller sitta på änden.. hon kallade det att man nockade en gäst.. (hmm, ja det får vi ju inte hoppas att det händer heller i o för sig). Intressant tjej - berättade att hennes farmor haft många bjudningar, 2-3 gånger i veckan, hon skrev upp i en bok, vem som varit där, vad de hade ätit och druckit, vilka kläder hon hade på sig etc etc bara för att aldrig upprepa sig. Bokförde också om gästerna hade allergier etc etc..
En annan regel var att ett buffetbord hade man alltid duk på ända ner till golvet - jösses jag har nog missat detta!!! Hädanefter så skall det fixas absolut! En annan regel var också att vatten aldrig får serveras kallt utan alltid rumstempererat och man får absolut aldrig stå upp när man äter - kroppen reagerar med stress då. Hon tipsade om att även duka vackert trots man äter ensam. Hon var singel men dukade alltid med blommor, vackra tallrikskombinationer och/eller vackra glas!


Det var ett inspirerande föredrag - jättekul! Vi fick även veta lite om IKEA Malmö som är världens mest gröna varuhus och näst störst i världen (Kungens Kurva är ännu större). Man höll på att ta fram ett koncept att alla varuhus i hela världen skall se exakt likadana ut men att de skall finnas i Small, Medium och Large!


Arbetsglädjen på IKEA syntes överallt och i allt - en genomtänkt struktur. Spännande!!
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Lysande ögonblick! sa...

Men så spännande. Det skulle jag också vilja lära med mig mer om. Kul att du delar med dig! :-)

Jag har jobbat på Ikea och kan verkligen bekräfta att det är en fantastisk arbetsplats. :-)