måndag 19 april 2010

Spansk grammatik - "baignarse"

Har förhört min 15 åriga dotter i spanska. Hon har prov imorgon! Det gick väldigt bra, hon hade läst på ordentligt. Spansk grammatik precis som fransk är ju lite annorlunda än svenskan. De reflexiva verben är särskilt knepiga eftersom man säger "jag mej klär på" och och inte jag klär på mig.
Hela registret skulle köras igenom, böjning regelbundna och oregelbundna verb, presens, perfekt, futurum. Reflexiva verb, possesiva pronomen och frågeord. Jösses..man blir ju svettig för mindre.. (åtminstone i min ålder, hehe..)

Pratade en del på jobbet om den nu ganska snart förestående Italienresan till Piemonte. Undras om askmolnet skingrats tills dess, eller så får vi chartra en tågvagn? Nya orientexpressen? Hade varit kul! Den veckan får nog bloggen ta paus för vad jag förstår fungerar inte mitt mobila internet utomlands..tyvärr, men den som väntar på något gott..
Jag har en hel del att stå i innan dess, skall regissera en konfirmation den 8:e maj först! Skall redan nu bestämma menyn och börja förbereda en hel del under nästa helg, tror jag. Funderar över olika sorters pajer och dessa går ju att frysa in.

Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.seBloggar - Topplista
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Ninja sa...

Jag läste franska först och sedan spanska vilket gjorde att jag tyckte spanska var jättelätt så lätt att jag glömt bort varenda dugg.