torsdag 22 april 2010

Läsvärt eller inte?

En av mina "bloggkollegor" gjorde nyss ett inlägg om bloggar, intressanta eller inte.. Antar att det är en smaksak vad som är intressant och att sanningen finns i betraktarens ögon. Man gör ju också ett val som läsare eller "följare" att läsa eller inte.. Min kära kollega tar upp bl a att vissa bloggar är för dåligt skrivna rent språkmässigt och vissa har bara en massa inlägg för att "smöra"..

Att de är för dåliga rent språkmässigt är ju tråkigt, och då jag kan jag inte förstå att folk läser dem.
Jag läser inte många bloggar, kan jag då erkänna,  men de få jag läser har ett bra språk. Jag skulle inte orka läsa en blogg med exempelvis en massa stavfel. Tyvärr har många idag en helt felaktigt skriven svenska, kan jag medge. Kan det bero på en annan svenskundervisning idag än förr eller att man inte skriver särskilt mycket längre? Man gör mest korta inlägg ex face-book eller sms och på det sättet får man inte något flyt i sitt skrivande? Det har aldrig funnits så stor efterfrågan på skrivarkurser runt om i landet på studieförbund, folkhögskolor och gymnasiekurser. Alla vill lära sig att skriva! Beror det på att man vill berätta sitt liv eller se om karriären som författare kan starta? Eller, är det så att man upptäckt att det inte är så lätt att skriva??

Hmm tänker man då, hur är min blogg? Ja, rent faktamässigt är det nog inte så intressant för utomstående att läsa min blogg. Jag skriver inte för att ge andra råd eller instruktioner utan mer en form av dagboksanteckningar, reflektioner utrifrån mitt liv och mitt perspektiv. Jag är absolut inte någon som skriver något för att smöra någon annan, de flesta som känner mig anser mig nog vara ganska provokativ och ställningstagande, framförallt på jobbet, kanske.
Rent privat är jag nog inte lika provokativ, tror jag i alla fall.. rätta mig om jag har fel föralldel..

De mest lästa bloggarna är idagsläget Kenzas, Blondinbella och någon som kallas Paow (min egen dotters favvo Fokis får jag kanske också lägga till). Dessa bloggare skriver mycket om sig själv och deras vardag - inte mycket intressantare än min vardag om jag själv får säga det och min fråga måste bli - vad gör dem till de mest lästa bloggarna i hela Sverige? Språket - tja inget jättestörande men ändå inte helt rätt.. Massor av bilder, framförallt på dem själva - antagligen anledningen till att jag inte är populäraste bloggaren eftersom jag vill blogga under pseudonym och defintivt inte synas på bild!!
Annars?? Jag är inte så bra på att lägga in bilder på saker jag shoppat, kanske skall jag bättra mig på detta??
Mitt språk då? Ja där är jag faktiskt väldigt trygg i att jag har ett bra språk!! Inte perfekt, men bra!!

Ähh, jag bloggar för min egen skull, för att jag tycker det är skitkul och jag väljer vad jag skriver om.. Fantastiskt eller hur??
Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.seBloggar - Topplista
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Birgittas hästsida sa...

Då jag läser hur exempelvis mitt 13-åriga "plastbarn" skriver blir jag rent ut sagt förtvivlad och tyvärr tror jag inte att hon är unik på något vis.
De enklaste orden är felstavade, meningsbyggnaden helt galen och språket.....tja ....vidrigt helt enkelt:

Asså, ja bara skoja liksom, typ!

KRÄK!

Skulle kunna skriva kilometerspalter om detta men det är så jobbigt att skriva från min Iphone så vi får prata vidare om detta intressanta ämne IRL.

MVH Ordpolisen

Birgittas hästsida sa...

Tillägg:

Jag TROR att de bloggar som läses mest är skrivna av ungdomar för ungdomar.

Ett exempel är Mikaela Zimdahls blogg som har hundratals (tusentals?) läsare varje dag.

Detta är en tämligen vanlig tjej som tävlar på medelsvår nivå i hoppning- absolut ingen superstjärna på något vis men ändå är det så många som vill läsa om hennes liv.

Och kolla på mängden kommentarer hon har varje dag?!?!

Detta skrivet av den avundsjuka ordpolisen som gärna hade haft lika många läsare :=).

Freppsi sa...

Håller helt med dig i allt.