måndag 22 februari 2010

Djurliv

Idag hade jag ställt klockan på 07.00 trots semester. Halv åtta var jag tillsagd att ringa till hovslagaren för att säkerställa att han skulle komma och slå på tappskon på Rocky. Jodå, hovis var pigg och glad trots tidpunkten och redan på väg. Tack o lov för pålitliga hovslagare.

Jag for sedan upp, för att konstatera att Tippen faktiskt gick på toa idag!! Yes. Körde sedan in till Lund (djurapoteket) och köpte mer av fodret jag fått av veterinären.

Hämtade My och så var det dags för att köra ut till stallet och hämta Rocky och fortsätta till veterinären. Jag var lite orolig för vägen, framförallt sista biten fram till veterinären. Det är verkligen världens minsta grusväg och det hade snöat och blåst vid 8/9-tiden på morgonen.
Allt gick bra och väl framme på gårdsplanen lyckades jag fastna på en isfläck men lite grus gjorde susen och Rocky kunde vi som tur är lasta ur fram eftersom jag stod lite väl nära ett staket för att ta ner baklämmen.
My fick rida Rocky i ridhuset. Vi hade inte riktigt fått den informationen så det fick bli barbacka och det var ju inga problem för en sådan duktig ryttare som min dotter!! Jag är så stolt över henne. Det får man vara som mamma. Skritt, trav och galopp - sedan böjdes han och han var helt ren!! Såå skönt. Veterinären tyckte dessutom att han gick så fint på tygeln och framförallt att han var så stadig. Jag kan bara hålla med, snart lika stadig som Elliott! Nu är det bara hem och fortsätta bygga upp kondis och lite muskler.. Har bestämt att vi skall ta det lugnt och lägga in skrittpromenader och vila ofta. Dessutom att man inte bara nöter och nöter samma övningar utan rider effektivt 10-15 min och sedan är det slut.. (givetvis måste det ju föregås av uppvärmning och även nervarvning efter passet)

Glada åkte vi hem, rusade till McDonalds för vi var precis vrålhungriga efter våran utflykt.. mockade, gjorde maten, satte ut Rocky och två andra hästar och sedan åkte vi hem.

En annan positiv grej denna dag var ju att Sverige vann mot Finland i OS i hockeyn.. Skitkul, hoppas på en rafflande semi- och/eller final!! Det finns inget så spännande som en bra hockeymatch just i OS.. minns fortfarande när Henrik och jag för många år sedan satt uppe sent på natten och kollade.. under täcken i soffan.. gissa om mysfaktorn är hög då!!


Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Ninja sa...

Skönt att det gick bra hos veterinären, det är alltid lite nervöst. Jo, jag har läst artiklar om Tobbe Larsson men aldrig sett honom live. Jag förstår varför han använder friesrar och nu vet jag också varför de är cirkushästar. Jag har ridit och umgåtts med många hästraser men Frisse är den första friesern och de är mycket speciella. Lättmutade skulle jag vilja säga och det går att utnyttja. Frisse drar hela registret för att få en godisbit :)