torsdag 4 februari 2010

Monty Roberts

Är alldeles fascinerad av hur mycket Mys arbete med Rocky i den sk Monty Roberts grimman resulterat i. Gick idag med Rocky i ridhuset eftersom My skulle gå på konfirmationsläsning. Tidigare har en promenad med Rocky varit förknippat med en halv brottningsmatch - han har tryckt sig in mot mig hela tiden och inte alls velat gå avslappnat och trevligt bredvid mig som en liten vovve. Jag har nog aldrig varit med om en häst som varit så besvärlig att gå med. Kanske är vi på rätt väg, läs My och Rocky.. för idag gick han nästan hela tiden som en liten vovve, bara ena långsidan som han ibland tryckte sig mot mig men ändå inte på samma vis som tidigare..

Nu var det en kvinna i stallet som sa att det inte var bra med betforsoppan - man skall eg inte lyssna på andra - nähä för sockret i betforn kunde börja jäsa i magen på hästarna och då kunde de få luftkolik.. hjälp.. dessutom var det en annan som tyckte att Rocky såg trött ut - jag är bara rädd att han har ont någonstans.. hoppas inte det.. jag vill ju hans kotleder skall vara bra och jag vill ju inte han skall ha ont i sin mage heller..  Kanske bara uttråkad av att inte få jobba ordentligt? Varför kan djuren inte tala??
Jag gick med honom i ridhuset i 40 min, sen verkade han faktiskt lite piggare och gladare.. fick 2 äpplen och lite extra betforsoppa också.. han måste ju få vätska i sig.. men ser att han faktiskt äter snö och det måste ju bli till vatten i hans mage!? Ja, du milde vad skulle man bekymra sig för om man inte hade häst??

SMHI spår att det blir solchanser till helgen och att man skall ta fram solglasögonen - YES - hoppas verkligen de har rätt för sig, för visst är det solen vi längtar allra mest efter just nu. Tänk lite värmande sol och glitter i snön..
Uteplatsen täckt av snö


Samma hörna i somras, känns nästan overkligt..men snart..


Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Mannen som kan tala med hästar sa...

Nej, betforsoppa smakar inte gott. Ingen häst jag talat med har varit särskilt förtjust.

Freppsi sa...

Nähä =0 ja då får vi väl återgå till det vanliga och ge honom lite linfröolja i maten eller vetegroddsolja istället.. Jösses..