tisdag 2 februari 2010

Eskort i snön!

Nej, nu tänker ni fel! Jag har inte bytt jobb - jag är inte en piffig eskorttjej i snön.. men jag fick eskort i snön idag. Det har nu snart nått 1978 års rekord, denna vinter och framförallt denna SNÖ!!

Jag körde hem från Malmö vid fyra-tiden och då hade det redan börjat att bildas drivor över vägen - framförallt vägen från E22 mot Staffanstorp. Hemma fick jag My med på noterna att vi nog borde skynda oss till stallet idag. Vi hade egentligen planerat en skrittpromenad ute på en fd grusväg (numera snöväg såklart) men det insåg jag snabbt när jag körde från Malmö att det var det inte tal om. Rida Rocky var hon nog tvungen till men det fick bli i ridhuset igen, det fanns ingen annan variant att fundera över.

Snön yrde om husknuten i vinden.. Lite snabbt fick man köra genom de högsta drivorna men det var egentligen inga problem att ta sig till stallet. Vi fixade maten, mockade, pulsade genom snön den lilla biten från stallet till ridhuset - när vi kom in var det t o m lite snö i ridhuset också - det blåste in i kanterna.. Vi var 3 st som  red från vårt lilla stall. När My nästan var klar gick jag för att kolla så vi skulle kunna komma ut därifrån med bilen. Då hade tjej nr 4 som kommit lite senare och bara hade mockat varit på väg därifrån med sin mamma i bil och de körde fast direkt innan de en kommit ut från gården!! Tjej nr 5 kom aldrig till stallet - hon och hennes pappa fastnade med bilen innan de tagit sig ut ur Lund!
Då började jag känna att nu är det dags att dra sig hemåt.

Tur är så har ägaren till gården världens största traktor med plog! Vi fick hämta honom och medan han drog loss bil nr ett så skyndade vi oss andra och gjorde det sista - sen slängde vi oss alla i min bil och körde mot byn!! När vi kommit en bit på vägen såg vi att han hjälpte en annan som satt fast precis vid Nevishögs kyrka. Där blåste vägen igen direkt.. Stallägaren fick ploga framför oss och sedan kunde vi lätt komma fram!!

Vi fick fin snöeskort!!  Man måste verkligen gasa om man skall igenom drivorna men alla som känner mej vet att jag vet var gasen sitter!!!
Läs mer om snön..


Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

hahah, ja det vet du frela ;)