söndag 21 februari 2010

Sportlov

En ytterligare dimension i min personlighet är att jag till viss del även är historieintresserad framförallt sånt som har med traditioner och folkliv att göra.
Hur man levde förr i tiden, typ. Malmös historia och även bondelivet - att plöja med ardennerhästar som min styvfar gjorde som barn/tonåring. Min "styvfarmor" hade vunnit många pris som traktens bästa mjölkerska, diplom av hushållningssällskapet!! Hon började arbeta i detta yrke redan som åtta-åring på godset bredvid oss. Ja, oss blir det för även om det inte var min farmor så har jag bott och blivit uppfostrad på denna gård så länge jag kan minnas och flyttade inte därifrån förrän jag tagit studenten och flyttade till England under ett år (Windsor) se tidigare inlägg i samband med EM i dressyr.

Läste idag en fantastisk artikel i Sydsvenskans söndagsbilaga om bakgrunden till sportlovet..
Vintern 1940 i brinnade krig var det (precis som nu) svinkallt i Sverige. 3 minusgrader i Malmö den 3/3, undras om det inte kan bli verklighet i år också?
Denna dag förbjöds central varmvattenberedning och landets skolor stängdes för att man skulle slippa värma upp dem. Lovet infördes i all hast och ingen hann förbereda sig.
Vad skall undomarna göra, undrade man? Det blev skjutövningar och en smula exercis för pojkar på Limhamnsfältet och flickorna skickade ut på landet för att mjölka kor!!
De ni ungdomar som är lediga, är inte precis vad ni hade tänkt er.. Nåja en del kommuner (åtminstone Malmö) erbjuder ju fortfarande "Kul i fem" koncept och i dessa finns ju faktiskt precis som Sydsvenskan också konstaterade en "smula exercis" typ prova på dans, kampsport, skridskor och-/eller varför inte en tur till en Skånes stora skidanläggningar Vallåsen/Kungsberget utanför Båstad? Pulkabackarna i gamla Frostavallen duger väl också antar jag även om liftarna där sedan länge är nerstängda.

När jag googlade Frostavallen och skidspår ramlade jag över en underbar blogg - fantastiskt skriven av Åke Cato där han skriver på en svenska som inte finns längre och då man använde konjunktiv.
Undras om mina barn en dag plockar fram mina texter och tänker vilken underbar gammal svenska - tänk att det finns någon som kan detta hantverk fortfarande?!!
Hans blogg hamnar nog faktiskt ibland mina favoriter och i min läslista..mycket läsvärd!


Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: