måndag 1 februari 2010

Kolik och migrän

Denna dag är en dag vi gärna hade kunnat hoppa över. Vi gör som Tippen - håller för ögat..

När jag varit på jobbet ca en timme ringde My och sa att hon skulle stanna hemma för att hon var på väg att få migrän. Hennes migrän är av den sort som ger synförändringar, vad man kallar migrän med aura.
Hon mår rätt dåligt, ser ingenting, känner sig illamående och får sedan en sprängande huvudvärk.

En halvtimme senare ringde de ifrån stallet och sa att Rocky nog inte mådde bra. Han hade legat i hagen ett tag och när de sa till honom reste han sig upp men la sig ner strax igen. Han hade ätit men det verkade märkligt. Ja, sa jag - Rocky ligger inte ner i hagen när det är snö.
Jag ringde till vår veterinär - hon sa att vi skulle komma in med honom.
Jag hade ingen bil eftersom jag lämnade den till min verkstad i torsdags. Efter en del funderingar fram och tillbaka fick hon som har stallet komma in till Lund och hämta mej. Jag fick sedan låna hennes bil och koppla min transport. Ringa My och säga att hon fick nog glömma sin migrän och följa med mej till veterinären. Lasthjälp hemma fick vi av en tjej som praktiserar i stallet men jag funderade mer på hur jag skulle få med honom hem!! Ja, min oerhört starka dotter tog sig samman och åkte med i bilen med solglasögon och illamående..
Rocky bajsade precis innan vi skulle upp i transporten, vilket gjorde oss väldigt glada. När veterinären undersökt honom sa hon att han hade förstoppning i grovtarmen - han fick olja, varmt vatten och B-vitaminer nerslangad i magen via näsan. Vi fick sedan åka hem med ordination att ge honom betforsoppa på varmt vatten med lite matolja i. My skulle också galoppera i ridhuset barbacka vid två tillfällen för att få igång tarmen. När vi hade kommit såhär långt så var Mys migrän botad och andra gången hon galopperade så bajsade han igen.. Vad man kan bli glad för lite hästskit!! Veterinären sa att det var väldigt vanligt att hästarna inte drack tillräckligt när det var så här kallt. Fast hur gör man i Norrland??


Vi var väl i stallet med vår prins i nästan 9 timmar totalt innan vi vågade lämna honom själv.
Det är ju lite oroligt med just kolik och precis innan jul var det en häst i andra stallet som gick bort delvis pga detta.

Igår gjorde My nya fina naglar.. kolla.. lovade lägga in dem och visa.. hon duktig nagelkreatör.. dock inte så praktiska..




Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: