torsdag 18 mars 2010

Sky city

Sitter nu och blickar ut över ett vintrigt Arlanda, här har minsann inte snön smält undan för fem öre, medan jag väntar att vårt möte skall börja - börjar om en timma ungefär. SAS har inskränkt sina flygningar å det våldsammaste från Sturup på morgnarna så detta var enda alternativet.

Nåja jag gillar flygplatser har alltid gjort, det är en plats som ger framtidstro och hopp för mig. Att känna mig som en globetrotter och "vara på väg" någonstans. Min mentalitet är sådan att jag hela tiden måste ha ett mål, vilja nå någon ytterligare dimension i livet. Därför tror jag att "medveten närvaro" eller mindfulness hade varit bra för mig för att balansera upp den här oron och ständiga flykten på något sätt.
Nåja jag trivs här bland flygplanen och drömmen om en resa.. Älskar att sitta på "balkongen" i Sky City på Arlanda och se alla plan lyfta mot nya okända, destinationer..


Visst är flygplatser en fantastisk mötesplats, här blandas den strikta affärsresenären på väg till London, Berlin eller Köpenhamn med fritidsresenären på väg till skidåkning i Alperna eller svenska fjällen, solresenären på väg till Gran Canaria, Martinique eller Thailand, hemvändaren som väntar mellan två flygningar nyss landat från New York och skall vidare till Turku eller till New Dehli. Det förälskade paret som skall på kärlekssemester på Bali och som bara har ögon för varandra - härligt.. att alla blandas på detta sätt..

Läste SAS tidning på vägen för jag glömde ta med min bok, det stod bl a om Marrakech som jag i många år drömt om att besöka, precis som Istanbul och St Petersburg. Fanns också en artikel om Paris, apropå modevisning på catwalken och tjejer som drömmer om att bli upptäckta av modedesigners som den perfekta modellen och den stan är ju alltid värd att återkomma till. Eftersom jag bott där i ett år så känns den väldigt hemtam och bekant. Möta våren i Paris är ingen dum idé! En annons om "the genuine cuban mojito" fick ju mig att längta till salsabarerna i Barcelona eller för all del i Syd- eller Mellanamerika, varför inte Mexico?

Hade alla mina barn varit vuxna och bott själv och jag inte hade haft några djur skulle jag nog trivas med att vara väldigt mycket på resande fot - kan tänka mig t o m att jobba mig fram, helt sorglöst ett tag. Tänk att uppleva Alaskas natur, Mexikos antika indiansamhällen och skatter, rida en westernhäst i Montana och leka cow-"girl", hälsa på kängurus i Australien etc etc. Det finns mycket jag skulle vilja...

Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.seBloggar - Topplista
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: