torsdag 11 mars 2010

Yoga, en aha-upplevelse

Jag har nu fått en massa förklaringar till varför jag som person är som jag är.. låter väl helt fantastiskt eller hur? Jag har varit på, ja inte en föreläsning i ordets rätta bemärkelse, men jag har lyssnat på en mycket intressant kille som berättade om yoga, inte bara de fysiska rörelserna utan även om våra personligheter/egenskaper dvs de olika doshorna som finns. Han berättade också om vad våra blodgrupper har för betydelse och hur man kan äta för att vi skall må bra utifrån vilken blodgrupp man har..
Låter säkert som en massa hokus pokus i mångas öron men "it make sense" för mig i alla fall.

Jag har gjort en mycket enkel test och det var såå självklart vilken "dosha" jag tillhör - jag är en vatta.. Jag behöver värme för att må bra t ex.. nu är detta mycket förenklat det finns en massa mer jag måste ha för att vara i balans. För att förstärka detta med mitt värmebehov har jag dessutom den blodgruppen som är äldst och som kommer från Afrika.. aha - varmt!! Ni ser... Jag skall t ex dricka hett vatten, 6-8 glas om dagen för att få min kropp och mitt inre i balans.. vilken smaksensation!! Får väl prova ett tag för att se om jag blir mer harmonisk och balanserade då!!
Det som också var lite förvånande är att de produkter som man säger är bra för en som då är vatta att äta är just sådant jag gillar medan de råvaror som jag inte direkt gillar inte heller var så bra för mig!! Märkliga sammanträffanden, eller? Nu har jag ju aldrig varit i närheten av yoga tidigare i mitt liv så jag vet egentligen absolut ingenting men jag skall definitivt ta reda på mer i ämnet!!
Utmärkande för en vatta är också fantasifullhet, kreativitet, rebellisk, tänker gärna i ord, talar fort, flexibla, kan lätt anpassa sig till nya miljöer, gillar fart och rörelse, njuter av att ha många bollar i luften, energiska men har kort uthållighet, energinivå och temperament skiftar fort och ofta..inkonsekventa och kan inte folja ett specifikt spår eller hålla sig till rutiner.. alla som känner mig kan ju nog inte utan att nicka igenkännande..

Vi fick även prova på utövande av yoga genom att testa att göra solhälsningen, vi gjorde den några gånger, jag kan säga att det skall jag göra varje dag hädanefter flera gånger om dagen och kanske sådär 3-4 solhälsningar åt gången i början - gissa om jag har darriga armar just nu? Det är faktiskt jobbigare än man kan tänka. Trots att jag är förste mockare i stallet har jag dåliga armmuskler, har alltid haft (jag är mycket mer benstark) - ja jösses jag vågar inte tänka på morgondagen, men detta kändes helt rätt för mig. Jag var tvungen att köpa en yoga tidning och genast fördjupa mig i ämnet.. mycket intressant..

Hittade ett recept på en balanserande grönsaksgryta, hmm, får testa den en vecka My inte är här för jag tror inte att den dieten skulle passa henne - Tridosha kicheri - basmatiris och mungbönor!!


Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Basmatiris och mungbönor - MUMS - ju större gryta desto fler mätta dagar. Can hardly wait!