tisdag 16 mars 2010

Sömnbehov

Jag har nu fått bekräftat av chefen på sömnutredningsgavdelningen på Akademiska Sjukhuset i Uppsala, Jan-Erik Boman, att kroppens biologiska klocka ställs in efter mörker och ljus. Jag har alltid hävdat att man behöver sova mycket mer på vintern och att det inte är normalt att stiga upp innan det är ljust ute..enligt detta resonemang bör man ju egentligen lägga sig för att sova också när det blir mörkt, vilket innebär ca kl 16.00 på vintern och upp igen strax efter 08.00 åtminstone här i Skåne. Låter som en skön tillvaro och visst är man sömnigare på vintern medan redan nu känner jag i alla fall att livsandarna återvänder och man är piggare på kvällarna även om det är mörkt strax efter 19.00 så är det ändå en stor förändring till det bättre..

Såg en underbar bild på en av mina medbloggerskors blogg - en liten jojoboll till häst!! Liten och liten, det är ju en frieserherre så liten är kanske inte rätt adjektiv!! Titta gärna in på Rida ranka och beundra jämfotahoppet!!

En annan av mina medbloggerskor Birgittas hästsida undrar varför man har schabrak - en masse? Tja det är väl ett sätt att vara trendig och snygg som jag ser det. Matchande kläder på ryttaren i samma färgskala och lindorna på hästens ben! Färgerna skiftar ju från säsong till säsong precis som på den vanliga catwalken. Kanske skulle vi anordna en liten modevisning med häst och ryttare - hade varit urtjusigt!!
Jordfärgerna är trenden just nu - brun, beige, sand, grafit - allting går mot en ekotrend, eller "back to nature"..

Blogg listad på Bloggtoppen.seBlogginfo.seBloggar - Topplista
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer: