söndag 3 januari 2010

Kallt

Nu har verkligen kylan slagit till i Skåne. Det är jättekallt, 10 gr kallt i morse. När man går ut till stallet som jag ofta gör så känns det rejält i kinderna och öronen. Jag tillhör ju dem som inte gillar att ha något på huvudet därav ingen mössa. Kinderna lär ju inte bli skyddad ändå om man inte använder en rånarluva! Mina tjejer fick en sådan ett år för att just kunna rida utomhus på vintern utan att frysa ihjäl.
Jag måste leta upp den till My. Skåningar är ju inte riktigt gjorda för kallgrader - åtminstone inte denna! Tur är att vi båda har ganska bra vinterkläder med termobyxor och jackor. Häst kan man annars inte ha under vintern!? Borde ju vara förbjudet med vinter överhuvudtaget.

Imorgon skall vi på återbesök med Rocky så får vi se vad veterinären säger. Antagligen är han "bara" på väg att bli frisk, men det får ju ta den tid det tar.. Kotlederna kan man inte påskynda snarare tvärtom mår ju de bra av att vila länge. Måste ta en diskussion med veterinären om sadel och skor.

Transporten lär ju vara djupfryst både inuti och i alla delar, hoppas bara jag får den till att rulla och funka, har minne av att jag knappt kunde stänga den förra vintern när vi använde den till Elliott. Just nu känns det som att vi inte skulle sålt honom. My kunde ridit båda två och då hade hon ju fortfarande haft Elliott nu under Rockys konvalescens!! Fantastiska ponny Elliott egentligen, aldrig sjuk eller halt på 3-4 år som vi hade honom!! Måste vara russet i honom som gör honom så hållbar. Å andra sidan sa en veterinär till mig en gång att en B-ponny skall helst inte få något fel någonstans, för då är det nästan kört - den blir aldrig riktigt bra igen. En D är lite lättare att få frisk igen, se på Pepita efter 1½ års konvalescens blev hon faktist så bra att Sara kunde tävla henne i hoppning igen, visserligen bara lägre klasser men så var Pepelina också 17 år då.. att Rocky bara är 9 (2010) år måste ju vara en fördel hoppas jag.

Inga kommentarer: