onsdag 6 januari 2010

Ledstjärna


När man har en 14 årig dotter (snart 15 år) så får man vara med om mycket! Nu har jag varit på gudtjänst! Det tillhör absolut inte vanligheterna kan jag säga.. men eftersom dottern skall konfirmeras så måste man gå vissa gånger i kyrkan och hon ville inte gå själv så jag följde med..

Temat för dagen var - just det "ledstjärnan". Idag nådde nämligen de tre vise männen fram till Jesusbarnen och Maria i stallet och man hade ju då följt en stjärna för att hitta dit. En ledstjärna, ett klart och tydligt mål som de ju också nådde fram till. Då kan man ju i sin tur fundera vidare precis som prästen nuddade vid i sin predikan, vilken är min ledstjärna och vilket är mitt mål med mitt liv? Ja det är ju en intressant tanke som man ibland kan ställa sig.

Min egen ledstjärna eller mål har alltid varit att vara en bra mamma. En mamma som alltid finns och ställer upp när man behöver henne, ibland kanske lite mycket curling men jag känner mig inte utnyttjad så varför inte. Att finnas där, att ta hand om mina barn och "vårda" dem när de var små, stötta dem under livets gång, köra dem hit och dit, packa hockey-trunken, lasta hästarna och köra på tävling, stå i kalla ishallar och ridhus och titta på träningar, ge dem alvedon när febern sätter i..ja allt men givetvis också busa och ha kul, ta dem med på äventyr och resor, både verkliga och fantasi, livet är ju egentligen en enda lång resa.. Mitt mål är ändå att vara en närvarande mamma.. sen vet man aldrig om man verkligen är det, man har ju som individer väldigt olika behov och deras förväntningar på mig har kanske inte alltid stämt in på min bild av en bra mamma, nåja för att detta inlägget inte skall bli 7 meter långt så slutar jag här i denna fundering!!

Vad har jag mer för mål och ledstjärnor då? Att försöka vara rättvis, leva ärligt gentemot mej själv, att motarbeta alla former av djurplågeri och kvinnoförtryck - det sistnämda framförallt i kulturer med hedersbrott. Vi glömmer aldrig Fadime eller Pela. Alla har rätt att leva sitt liv.. inte för att någon annan har bestämt något annorlunda utan för att man känner att det är rätt för en själv.
Jag tycker illa om allt vad auktoritärer heter..
Jag vill leva fri.. som lejonet på savannen.
Fantastisk känsla av frihet är också att galoppera fritt på ett fält och känna urkraften från hästen under dig och naturen!!
Jag gillade aldrig skolan för någon bestämde att jag skulle gå dit och någon bestämde vad jag skulle lära mig?! Med vilken rätt frågar jag mig då??
Jag tycker generellt inte om chefer - de måste i så fall förtjäna min respekt och verkligen vara duktiga och rättvisa om jag skall tycka att de är värda mer än jag eller hur jag skall utrycka mig. De har såklart inte mer människovärde än mig, men defintivt mer i lön än jag! Som parentes kan jag då säga att jag trivs med mitt jobb verkligen, så det handlar inte om det alls, för där finns ett stort delegerat ansvar. 
Jag gillar inte ha tider att passa, jag vill följa min naturliga rytm, det min kropp säger att jag skall göra - sova, äta etc. Jag är nog en hopplöst borttappad "vilde" som inte borde leva i det civiliserade samhället! Hade nog passat i Grottbjörnens folk, typ..

Prästen pratade också om vad vis innebär, apropå de tre vise männen. Hon ville ha det till att de hade kunskap men även något mer, vaddå? För mig är vishet även sunt förnuft och erfarenhet.
Ja det var en bra predikan i det stora hela.
Som slutkläm vill jag då bara också säga att när jag var sådär 20 år så trodde jag att jag skulle nått mina mål vid 50. Nu är jag snart 50 och jag kan bara säga att det finns hela tiden nya mål och ledstjärnor så livets resa fortsätter alltid - åtminstone känner jag så..

Nu skall jag ta bort min jul!!
Dock skall mina stjärnor få sitta uppe ett tag till och visa vägen till mitt hem, men tomtarna får gå och sova i kartongerna!!


Inga kommentarer: