fredag 14 maj 2010

Hoppning vs dressyr

Eftersom jag skrev igår att det finns en tjusning även med hoppningen får ni här en bild på My när hon rider fram Elliott på en hopptävling (finalen i hoppallsvenskan div 2 hösten 2008 i Åsbo)..

Angående ponnyhoppning skall jag nu skriva ett inlägg som riskerar bli utbuat, men.. here goes..

Jag stod ju och tittade en liten stund på hopptävlingarna igår och som dressyrponnymamma så måste jag ju säga att dessa små och stora barn som rider i lokala klasser dvs LD-LB hoppning på ponny så är det farten och hoppvilligheten hos ponnyn som gäller. Det gäller att galoppera så fort som möjligt, hoppa alla hinder och sedan hoppas på att tiden räcker! Du behöver inte kunna rida ponnyn, bara den är hoppglad dvs i princip hoppar av sig själv, rusar runt banan - det enda barnet på ryggen behöver kunna är banan och sedan sitta kvar och styra runt ponnyn.. De allra flesta ponnier i dessa klasser är ju rena "stjärnkikarna" som jag brukar säga! Ja nu stack jag väl ut hakan.. förlåt alla hopptjejer och killar, jag säger inte att alla är sådana men väldigt många..
När de sedan kommer upp i de högre klasserna LA och medelsvår - ställs det krav på barnet och ponnyn att man måste kunna rida.. för då behöver ponnyn hjälp av ryttaren.. Här faller såklart väldigt många ryttare ifrån och det är också nu man får problem med ponnier som vägrar på hinder - just för att nu måste ryttarna börja rida!! Kanske t o m börja träna dressyr eller som det så populärt kallas "markarbete"..

I dressyren däremot ställs ju ganska höga krav på ryttarna i redan från början.. du lär ju inte vinna en LC dressyr om du inte kan rida din ponny på tygeln så det är nog eg inte så konstigt att de flesta barn börjar som hoppryttare, eller har jag fel? Bilden på My från framridningen får tala lite för sig själv, här hade hon precis helgen innan tävlat i dressyrallsvenskan också och vunnit en LC på 73%..

Tilläggas bör väl att Mys karriär på ponny började också med hoppning och på A-ponnyn Eldon när hon var
9 år!!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

1 kommentar:

Birgittas hästsida sa...

Tycker inte alls att du sticker ut hakan för exakt så ÄR det, oftast i alla fall.

Kan du inte rida à la "plattan i mattan", dvs i halvsken runt banan är du oftast chanslös i de lägsta klasserna på lokal tävling.

Däremot har jag sett många barn som rider MKT skickligt och snyggt på högre nivå.