söndag 20 juni 2010

Intensivt

Lördagen gick i ett hetsigt tempo - det var dressyrtävling för My och Rocky i Skabersjö slottspark och starttiden 09.35 dvs vi var i stallet redan kl halv sju på morgonen!! Tack och lov för snälla Birgitta som varit där ännu tidigare och gett alla hästarna morgonmat! Vi kunde direkt börja med att frisera Rockys man, knoppa honom - vilket inte var helt lätt eftersom My hade ryckt manen kvällen innan så den var i kortaste laget, men han blev stilig!!
Vi lastade honom och vid halv åtta körde vi ifrån stallet mot Bokskogen och Skabersjö slottspark.
(Rocky och My med vita lindor)

Det var stora tävlingar där, både hoppning för storhäst och dressyr för ponny - så det var enormt mycket transporter och hästar. Rocky uppförde sig exemplariskt fastän det var så mycket främmande hästar där.
Hela tävlingen gick på gräsbana vilket jag egentligen tror är ett av Rockys favoritunderlag och dessútom rider vi honom ofta på sådant underlag. Framridningen kändes bra och även tävlingsmomentet tyckte My och det såg bra ut också tyckte jag och hennes väninna som var med som publik!! Resultatet visade också på detta! 68,4% i regional LA:1!! Jättebra och vi var såå nöjda!! De var jätteduktiga! Förra gången i regional LA:1 hade de 60,3% och det är bara mot sig själv man kan tävla.

Vi har en diskussion som jag skulle vilja ha kommentarer på.. enligt vad man säger så skall en 6:a på en rörelse alltid vara en 6:a oavsett om man tävlar på lokal, regional eller nationell nivå. Nu är det ju en bedömningssport och det är ju lite från domare till domare?? När man tävlar på ännu lite högre nivå så blir man ju sen bedömd av tre domare och jag antar att det är för att sudda ut detta jag nu är inne på att domare kan döma lite olika beroende på nivån på tävlingen..
Visst är det lite snällare bedömning i lokala tävlingar, eller?

Nåja, när vi sedan kom hem var vi ju bjudna på bröllop tillsammans med hela svenska folket - Victoria ter ju sig som en väldigt sympatisk ung dam!! Tycker jag i alla fall!
Därefter grillade vi med alla 3 barnen och sedan när de två stora hade gått hem till sig så var jag helt slut och somnade redan kl 22.00.. Härlig men intensiv dag!!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Bara Jag sa...

Grattis!!! Jag har aldrig varit på dressyrtävling "live" - och knappt hoppning heller utom "för skojs skull" i olika sammanhang. Idag är första gången "på riktigt". Tävlingen är försenad dock så vi åker hemifrån nu, väntar ut i det längsta för att Lillasyster inte ska störa för mycket..... Spännande!

♥ Carina ♥ sa...

Vilken trevlig dag för dig som gillar hästar :)
Jag tycker hästar är vackra djur, men är tyvärr allergisk...
Kram

Ninja sa...

Grattis! Det är ett jättebra resultat.....vad roligt för henne! Jag har ingen egen erfarenhet av bedömningar på högre nivå, slutade själv på lokal LB i drssyr, vilket jag var jättenöjd med eftersom jag tävlade en f.d. travhäst med flera års karriär på banan. Fast det borde vara samma innebörd i siffrorna även på högre nivå....men jag kan tänka mig att domarna dömer "tuffare" när konkurrensen hårdnar.

egoinasmamma.nu sa...

vad roligt! Kan inget om detta, men jag kan känna glädjen ändå. ;) Och det nya svenska kungaparet är underbart! Störst, bäst och vackrast i hela världen!!

Diana sa...

Oj vad massa tävlingar. Och vilka krångliga regler det verkar vara. MEn det är kanske för att jag inte är ett dugg insatt. :)

Hörni sa...

Jag älskade dressyr på den tiden jag red (stenåldern), men nu har jag glömt det mesta. Är jätesugen på att prova rida någon gång, men vet inte riktigt om jag skulle våga.

Sv: Ja, det var verkligen ett jättefint bröllop, med underbara tal och ett vackert brudpar.:)

Anonym sa...

Det är ju bara att gratulera!
Jag kan inte så mycket om hur bedömningen görs, men nog sjutton tror jag man är lite snällare på lokal nivå? Jag tycker inte att det gör nånting heller, det bygger ju bara självförtroende att fortsätta.

sv: Jag vet faktiskt inte var man köper "dammsugarpåsar" i Sverige... Dom första jag hade köpte jag (eller en kompis köpte dom åt mig) via nätet, men var minns jag inte. Sen har jag köpt här i Spanien på et ställe som heter AKI.
Yvonne informerade snällt att dom tydligen finns på Jysk :-)
Dom är i alla fall jättebra!

AnnSofie sa...

Men grattis till strålande resultat :)

I Skabersjö har jag varit på många tävlingar, inte som tävlande utan som hjälp & då i hoppning. Dom har en supermysig utehoppbana :)

rackemarie sa...

Jättegrattis till strålande resultat! Jag tror precis som du att domarna är lite hårdare i sin bedömning på regional nivå än på lokal.

Sara sa...

Jo klart att de är snällare i lokala.. Så är det