tisdag 15 juni 2010

Kulturkrock

Jag har glömt och berätta om vår nya granne!!
Han är mycket stilig och klär sig oerhört tjusigt i randig kostym varje dag!! Ingen hatt.. nää..
Problemet, tror jag i alla fall, är att han är dansk och mycket svår att förstå..
Herrarna Katt begriper sig inte alls på honom! Varje gång han vill göra ett besök på min uteplats blir det ett förfärligt liv - de väses, skriks ända nerifrån tårna och i bland rusar alla tre runt i ett rasande tempo..
Han har t o m varit så fräck att han satte sig i min trädgårdssoffa en gång och det tog hus i helsike - Panda förstod inte ett ord av hans bortförklaringar varför han måste sitta just där!! Tippen är lite mer avvaktande och kanske, kanske kan han ibland förstå ett eller annat ord..
Klart är i alla fall att mina herrarna Katt får gå en kurs i danska till hösten och den där nya grannen absolut SFI kurs A..  Han bor inte alls så långt bort tillsammans med en dansk tjej och hennes lilla barn.. Henne har jag inga problem att förstå så "herrn" måste komma från någon annan del av Danmark! Vid tillfälle skall jag se om jag kan få till det med ett bildbevis på språkförbistringarna, men tillsvidare får detta duga..


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Bara Jag sa...

Ha ha, danska kan var knepigt! En katt med en het potatis i halsen kan inte var det enklaste att förstå........

egoinasmamma.nu sa...

Usch, nej beblanda er inte med danskar! :D
Sv: Frisyren när jag kom hem från stan innan var motsatsen till morgonfrillan.. ;D

Anonym sa...

Danska är grymt svårt att förstå i tal. Skrivet är det inga problem, men bara de inte pratar med mig så är jag nöjd ;-)

Monica sa...

Förstår dina katter....danska är inte det lättaste språket att förstå...sedan sitter dansken i katternas soffa....inte lätt...*fniss*
Må väl och ha en skön kväll.

Lysande ögonblick! sa...

haha, jag enkelt är det då inte. Men kanske blir det bättre med tiden? ;-)

Bara Jag sa...

Pellets skulle funka om det inte var för att pannan står i tvättstugan - sot/damm och tvätt ogillas.....

Bara Jag sa...

Sv. Vill utnyttja att jag har vattenburna element för att få jämn värme - luftvattenpump eller jord/berg-värme. Oavsett primär värmekälla skulle en kamin i vardagsrummet på nedervåningen vara ett perfekt komplement :-)

Ninja sa...

Han har i alla fall ett tydligt kroppsspråk (fniss)

Hörni sa...

Danska måste väl vara helt omöjligt att lära sig?

Stattinskan sa...

... han har nog fått i sig härsken mjölk, dött och jäst muskadaver eller nått och blivit lite på kanelen :-)Det går nog bättre att förstå honom när han "nyktrat till" :-D
Gomorron