söndag 13 juni 2010

Stalljour

Idag har vi stalljour - dvs vi ger alla hästar mat 3 ggr på dagen och ansvarar för ut- och insläpp från hage. Nu har vi en snäll tjej i vårt stall som varje dag rider ca kl 06.00!! och hon gav alla hästar morgonmat och släppte ut dem så vi behövde bara ta in och ge lunch resp kvällsmat!
Jouren har vi alla i vårt stall var 7:e söndag så det är inte så ofta. Passade på att ta några bilder dels på det nya fölet och dels på vår stjärna!!

Fölisen har det mysigt med sin mamma i hagen

Rocky i sin hage..

Curlar vi våra barn för mycket..?? För länge? Vi kanske gör våra ungdomar en otjänst genom att hjälpa till för mycket, ställa upp för mycket, fixa för mycket.. Kanske får de bättre kämparglöd om det är svårt ibland? Likaså att om de tar ett felaktigt beslut så får de själva stå för konsekvenserna??
Man läser ju ofta i pressen om att det är just så.
I hästvärlden är det ännu svårare tycker jag att veta hur man skall ställa sig som förälder.. barnen/ungdomarna klarar inte av detta intresse helt utan en vuxens närvaro vilket gör det mer komplicerat.. De kan inte köra med hästen själv till tävling el träning... el till veterinär när hästen blir sjuk.. Jag förstår samtidigt att tonåringar har ett behov av självständighet!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

11 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Det är inte lätt det där, hur mycket man ska "sopa" för sina barn. Man kanske många gånger gör en björntjänst, som egentligen var tänkt som en tjänst...

egoinasmamma.nu sa...

Det är svårt för å andra sidan så tror jag nog barnen uppskattar att man engagerar sig och hjälper till, kanske inte på en gång, men senare i livet så förstår de. Jag har på vissa områden skämt bort Egoina, på andra inte och det ser ut till att det går bra. Så länge man inte tar saker ur händerna på barnen så tror jag det är okej.

Ulrika sa...

Å vilken sötepötis!! Jag tror nog att ungarna mår bra av att få hjälpa till och inte få allt bara serverat. Å andra sidan ska det vara måtta med allt...och en ungdom med häst och djurintresse får ju helt naturligt lära sig att hugga i och sätta sin egen bekvämlighet åt sidan till förmån för djurets bästa! Det är nog en bra skola, tror jag!

Freppsi sa...

Hmm, det är nog lätt hänt att man tar saker ur händerna.. mycket bra - tål att tänka vidare på..
Tack för kloka ord!

AnnSofie sa...

Haha ja det fick du verkligen :) Ska göra ett inlägg & presentera vår familj med djur så att du & andra lite nyare läsare kan få lära känna oss lite bättre. Men det får bli imorgon :)

Så sött fölet i ert stall är. Vilken bläs den har fått :)
Det där med att uppfostra barn är ett kapitel för sig själ. Grymt svårt. Lättare med hästar & hundar nästan hihi.

Bara Jag sa...

Jag tror att barn/ungdomar må bra av eget ansvar - men även stöd och hjälp är det behövs. Det är ofta en balansgång men eftersom våra barn dessutom är egna individer så tror jag att de utvecklas "åt rätt håll" om vi gör det vi känner är bäst.....

IngelaMollly sa...

Vilka underbart fina hästar. Jag kanske ska gå i skola hos dig, har alltid varit rädd för att vara nära hästar och har aldrig vågat rida trots att både min mamma och bror gjorde det.

Stattinskan sa...

Jag tycker helt klart att man curlar för mycket med barnen ... Däremot tycker jag det är bra att man engagerar sig i barnens fritidsintressen ...
Kram vännen

Anonym sa...

Vilka härliga hästbilder!
Svårt det där med vad som egentligen räknas som curling eller inte? Ungdomarna kan ju som du säger exempelvis inte köra bil.

sv: Yes, det var ett genrep - snart ger vi oss av på riktigt :-)

rackemarie sa...

Vilken söt fölis. Visst är det mysigt med smått i stallet. Kanske att vi curlar för mycket, men tvärtom är nog värre, men visst är det svårt med balansen. Jag har alltid varit med mina tjejer i stallet. Dels är det mitt intresse också, men vi har också haft långt att åka tidigare. Nu kan man cykla, men det blir ändå mest att vi åker tillsammans på gott och ont...

PEWS sa...

Jag delar detta intresse med min dotter, jag gör all "curling" lika mycket för mig själv som för henne. Det ger ju också henne en bra förebild i stallet och i miljön kring hästarna. Så ser jag på saken. Sedan måste man ställa krav tillbaka också, det gör jag. Jag tillåter absolut inget "ta-för-give" beteende från min dotter. Hon ska vara glad och tacksam över all hjälp jag ger henne och hjälpa mig när jag behöver det. Jag tycker det mer handlar om att ge och ta och att lära ut ett sånt beteende.
Ha en bra dag :)